Europa - Luxemburg - Clervaux

Reistijd: 2004 - 2005

Luxemburg

Winkelstraat van Clervaux

“Wie in Luxemburg verblijft, mag het pittoreske Clervaux niet overslaan”

Een tekst in menig informatieboekje over het Groothertogdom.

Wie echter verwacht hier een volledige dag zoet te zijn, moet het zeker ook zoeken in de wandelingen rond het dorp. Typerend voor het daldorp is de ligging. Daar waar omringende dorpen als Eselborn juist bovenop de hoogvlaktes liggen, is Clervaux juist in de diepte te vinden, daar waar de rivier de Clerf een bocht maakt tussen de bergen door.

Er zijn verschillende plaatsen om de auto kwijt te kunnen: bij het station is veel gelegenheid en anders in het centrum. De plaatsen zijn goed aangegeven. In de dorpsstraat van Clervaux zijn diverse winkels te vinden. Een aantal bakkerijen, kledingwinkels en drogisterijen. Bij de bakkerijen zijn een aantal typisch Luxemburgse lekkernijen te vinden.

Wie overigens in Clervaux zelf verblijft en boodschappen wil doen, kan beter naar het nabij gelegen Marnach rijden. Daar zijn de supermarkten te vinden. In Clervaux zelf is aan de Grand Rue wel een kleine kruidenierszaak gevestigd, maar deze is relatief duur en heeft een klein assortiment. Deze zaak zit voorbij het postkantoor gevestigd. Overigens is bij dit zelfde postkantoor ook het toeristisch gerichte ‘Schwarma kebab Nederland’ gevestigd.

Bezienswaardigheden

In het centrum bevinden zich tevens een aantal van de bezienswaardigheden. Vlakbij het plein ligt het speelgoedmuseum. Niet direct in het zicht, maar wel herkenbaar aan het uithangbord. In de zomer kan het hier erg druk zijn. Iets hoger liggen de toegangstrappen naar het kasteel van Clervaux. Het markante witte bouwwerk is niet te missen en vormt het middelpunt van het dorp.

Buiten het kasteel staat een tank. In en rond Clervaux is in WOII veel gevochten, wat op meerdere punten nog wordt vastgehouden. Het 12e eeuws kasteel herbergt een aantal musea. Hier is tevens het VVV te vinden met meer informatie over wandelingen en activiteiten in de buurt.

De grootste expositie wordt gevormd door ‘The Family of Man’. Een fototentoonstelling van Edward Steichen over de mens. Hier zijn 500 fotobeelden te zien in verschillende thema’s zoals werk, verdriet, oorlog en vreugde.

Een tweede museum is het Musee de la Bataille des Ardennes. Een verzameling oorlogsmaterialen uit de slag om de Ardennen. Hier is kleding, insignes, uitrusting, wapens en wat al niet meer te bezichtigen. De kleine ruimte is echter zo vol gehangen dat de bijzonderheid ervan nauwelijks door kan dringen.

Het markante kasteel van Clervaux

Tot slot is direct bij de poort van het kasteel nog een museum met maquettes van de diverse kastelen in Luxemburg te vinden. U kunt losse tickets kopen als u slechts één of twee van de musea aan wilt doen. Anders is er een combinatieticket beschikbaar voor alle drie de musea. Qua interieur en oudheid is er in het kasteel niets van de oorspronkelijkheid te bezichtigen. Voor alle musea in het kasteel geldt dat zij voor kinderen niet bijzonder geschikt zijn.

Benedictijner Abdij van St. Maurice

Achter het kasteel ligt de in Romaanse stijl opgetrokken kerk. De kerk is gebouwd is 1910. De kerk is geopend van 8:00 tot 18:00.

Vanaf de kerk lopen er een tweetal wandelpaden naar de hoger gelegen abdij. U kunt links langs het kerkje met een smal wandelpad, waarbij u nog wat uitzicht op het dorp heeft. Rechts achter het kerkje ligt een breder, maar steiler pad naar de abdij. Beide paden komen langs een monument. Dit monument betreft een eerdere slag rond Clervaux waarbij de boeren in opstand kwamen.

Boven Clervaux ligt dan de Benedictijnse Abdij van St. Maurice. Typerend zijn de rode dakpannen die vanuit de wijde omgeving van Clervaux zichtbaar zijn. De monniken, die nog formele donkere gewaden dragen, staan wereldwijd bekend om hun gregoriaanse gezangen. Tevens is er een expositie over het monniken leven.

Let op: alleen de expositie is vrij te bezichtigen. De kerk van de abdij is alleen open bij kerkdiensten. Verder is het complex niet toegankelijk. Wie liever met de auto naar boven gaat, moet vanuit het centrum richting het station rijden en de borden Abbey volgen.

Korte wandelingen rond Clervaux

Uiteraard kunt u bij de plaatselijke VVV wandelkaarten en gidsen kopen. Er zijn echter ook op eigen initiatief een aantal kleine wandelingen te doen.

Rondje Clervaux

Parkeer de auto bij het station en ga via de tunnels bij de sporen naar de overzijde van het spoor. Daar loopt u rechts het pad omhoog richting de witte kapel.

Bij de kapel rechtdoor het bos in. Direct aan het begin is een T-splisting. Kies hier het pad wat omhoog gaat. Het is geen steil pad, goed te lopen en ongeveer een kwartier door het bos. Aan het einde van het bos pad, gaat u naar de weg en vervolgt deze in rechtse richting. Dit is tevens een van de hoofdtoegangswegen naar Clervaux. Pas op, want de auto’s kunnen hier erg hard rijden.

Aan de rechter kant kijkt u neer op het dorp zelf. Na een paar minuten komt er een uitzichtpunt aan de rechterkant: een ronde plek met twee bankjes. Het is zeker de moeite waard om vanaf dit punt een foto van het dorp met haar witte kasteel te maken. Ook ’s avonds de moeite waard.

Vervolg uw weg door de weg naar beneden het dorp in te volgen. U zult ondermeer langs een begraafplaats komen. Beneden in het dorp aangekomen, volgt u de weg iets wat links richting de kerk. Het centrum laat u dan rechts liggen. Bij de kerk heeft u twee keuzes. Òf via een trap aan de rechterzijde naar beneden: volg deze weg (Grand Rue welke over gaat in Rue de La Gare) naar het station terug. Òf via het paadje links van de kerk naar boven naar de Abdij. Bij de Abdij kunt u via een bospad (ongeveer tegenover de poort/ingang van het complex, met regen erg glad) terug naar beneden afdalen. Daar volgt u de weg terug naar het station.

Kapelletje bij het station

Schitterend plaatje vanaf de omliggende heuvels

De hoogvlakten

Wanneer u in het dorp parkeert ziet u in de bocht van de weg naar Marnach en Diekirch een markant gebouw liggen. Vanuit het dorp loopt u de weg omhoog, via de trap bij de begraafplaats naar dit gebouw. Het gebouw is een zorgcentrum voor bejaarden.

Aan de linkerzijde van het gebouw loopt een onverhard wandelpad naar boven. Het is een steile klim van zo’n 100m, maar de moeite waard. Als u dit pad blijft volgen, zult u binnen afzienbare tijd midden tussen de graan-, mais- en grasvelden op de hoogvlakte staan. Het landschap is hier wijd gestrekt en biedt een mooi uitzichtpunt. Wanneer u bij de splitsing het pad links ingaat, zult u via een aantal woningen terug keren richting Clervaux.

Als u het pad rechtuit volgt is het mogelijk om via de golfvelden van Eselborn terug naar Clervaux te keren. Voor deze trip moet u echter wel de middag vrijhouden en van te voren goed op de kaart oriënteren als u het gebied niet kent.

Rondje berg en bos

Wanneer u vanuit het centrum langs het kasteel wandelt en de lager gelegen weg parallel aan de weg naar de kerk neemt, zult u uitkomen bij de camping van Clervaux. Hierachter ligt het voetbalveld en het zwembad. Loopt u na het zwembad door tot voorbij het tunneltje.

Het is nu even of u in een heel ander stukje land terecht komt. Vlak na het tunneltje loopt er een bruggetje links.
Deze loopt met een onverhard pad langs de rivier door naar een ander stuk. Het is zeker leuk om dit stukje even te lopen, maar na het volgende tunneltje kunt het beste terug keren. Voor de wandeling passeren we het bruggetje en lopen we richting de waterzuivering. Rechts langs de waterzuivering loopt een pad. Aan het begin van het pad wijst een wandelroute naar rechts, een smaller pad de berg op.

Clervaux - Gezien vanaf een rustpunt op de wandelroute

Volg dit pad. U zult met een bocht en een redelijk steile wandelweg de berg op klimmen. Het uitzicht bij deze route wordt vooral gevormd door bossen en bergen. Wanneer u bovenop de berg de route blijft volgen, zult u merken dat deze steeds meer naar links afbuigt. Op den duur komt u dan ook uit op het pad wat weer leidt naar de waterzuivering. Vervolg dan de eerder gelopen weg terug naar het dorp.

Een tip:

Ga rond Clervaux niet zondermeer af op wandelingen gemarkeerd met een witte driehoek op een blauwe achtergrond en het cijfer 1. Deze markering wordt door heel Luxemburg gebruikt, waardoor de routes soms in elkaar overlopen en moeilijk te volgen zijn.

Verblijf

Wie in Clervaux wil verblijven heeft een aantal mogelijkheden.

Voor de campingbezoekers is het een aanrader om de camping in Clervaux zelf te reserveren. Deze is goed onderhouden, heeft geen vaste plaatsen en ligt direct bij het zwembad. Campings buiten Clervaux zijn minder verzorgd en kennen veel vaste bezoekers.

Voor de hotels zijn er zeker een vijftal keuzes. Meer uit het centrum ligt het Hotel des Nations (bij het station). Dit is een goed verzorgt hotel met ANWB keurmerk. Hotel du Parc heeft slechts een aantal kamers en staat bekend om zijn oude, romantische sfeer. Het hotel ligt prachtig op een van de heuvels en heeft daardoor goed uitzicht op kasteel en dorp. Minpunt: de achterzijde van het hotel ziet er lang niet zo mooi uit als de voorzijde. Verder zijn er een aantal hotels midden in het centrum.

Ook zijn er heel wat vakantiewoningen in en rond het dorp.